Julkisivu on kiinteistön käyntikortti – siksi sen hallintaan kannattaa panostaa

Hyvin suunniteltu ja hallittu julkisivu nostaa kiinteistön arvoa, tekee siitä vuokralaisille houkuttelevan ja parantaa kaupunkikuvaa.

Autotalo illalla
Helsingin Autotalo. Kuva: Kuvatoimisto Kuvio Oy, Anders Portman

Rakennuksen ilme syntyy julkisivun materiaaleista ja väreistä sekä erilaisista lisäelementeistä, kuten valomainoksista, kylteistä, valaisimista ja opasteista.

Eri elementtejä voi olla kymmeniä. Yksittäin ne voivat tuntua pieniltä asioilta, mutta yhdessä ne muodostavat koko kiinteistön ulkoasun ja vaikuttavat ympäröivään kaupunkikuvaan. Siksi tarvitaan suunnitelmallisuutta ja ohjausta, miten eri palasista muodostuu selkeä ja houkutteleva julkisivukokonaisuus.

Projektipäällikkö Marcus Heinänen ja arkkitehti Sophie Sommer-Ryynänen Tengbomilta työskentelevät paljon kiinteistöjen julkisivujen parissa. Heidän mukaansa onnistuminen syntyy kokonaisuuden hallinnasta ja jatkuvasta ylläpidosta.

”Julkisivu elää jokaisesta lisäyksestä – pienikin elementti voi muuttaa kokonaisilmettä”, Marcus sanoo.

Sophie korostaa ensivaikutelmaa: ”Julkisivu on rakennuksen käyntikortti – ensimmäinen asia, jonka ihminen näkee. Se luo mielikuvan kiinteistöstä ja kertoo, mitä rakennuksen sisällä tapahtuu.”

Julkisivujen yleissuunnitelma on omistajalle tärkeä työkalu

Tengbom laatii yleensä kiinteistönomistajille mainosten yleissuunnitelman, jonka avulla ohjataan mainosten sijoittelua ja toteutusta. Suunnitelmaan on hyvä koota kaikki julkisivuasiat, jotta julkisivuista saa hyvän kokonaiskuvan. Tarve suunnitelmalle tulee usein kiinteistön remontin yhteydessä, mutta julkisivujen ehostus voidaan toteuttaa myös erillisenä projektina.

Ensimmäisenä lähtökohtana ovat kaupungin rakennusjärjestyksen määräykset, mutta lisäksi määritellään yksityiskohtaisesti esimerkiksi valomainosten, brändi-ilmeiden, kylttien ja markiisien toteutustavat.

”On omistajan etu, että julkisivuelementeille laaditaan kattava suunnitelma. Sen avulla on helppo ohjata uusia vuokralaista toteuttamaan omat mainokset. Päivittyvä suunnitelma pitää myös kiinteistönhuollon ja isännöitsijän aina tilanteen tasalla, mitä julkisivuun on asennettu ja mainosten osalta missä on vapaata tilaa”, Marcus sanoo.

Julkisivusuunnittelussa korostuu muuntojoustavuus.

”Valomainosten tekniikat kehittyvät ja vuokralaisten määrä voi vaihdella. Esimerkiksi sähköistyksen ja kiinnityspisteiden täytyy taipua moneen. Lopputuloksen tulee näyttää hyvältä, olipa valomainoksia paljon tai vain muutama”, Marcus sanoo.

Lähikuva Autotalon julkisivusta illalla.
Kuva: Kuvatoimisto Kuvio Oy, Anders Portman

Arkkitehdillä kokoava rooli

Arkkitehdillä on tärkeä rooli suunnitelmien laatijana ja toteutuksen valvojana. Arkkitehti toimii myös yhteyshenkilönä viranomaisten suuntaan varmistaen, että ratkaisut ovat määräysten mukaisia.

”Olemme yhteydessä kaupungin rakennusvalvontaan sekä tarvittaessa myös Museovirastoon, jos kyseessä on suojeltu rakennus. Varmistamme, että valitut julkisivuratkaisut sopivat rakennukselle ja kunnioittavat sen henkeä. Teemme myös ohjeet, joilla tulevia valintoja ohjataan”, Sophie kuvaa.

Kiinteistönomistaja saattaa esimerkiksi valomainosten osalta pohtia, sallitaanko brändin mukaiset logot vai yksi yhtenäinen ilme kaikille vuokralaisille. Molemmat toimivat, kunhan linja valitaan tietoisesti.

”Jos kiinteistö sallii vuokralaisten omat logot, pitää miettiä, miltä julkisivussa näyttää viisi tai kymmenen erilaista nimeä vierekkäin. Meidän tehtävämme on sovittaa paletti harmoniseksi”, Sophie sanoo.

Autotalon yhtenäinen typografia pitää julkisivun harmonisena

Kampissa sijaitseva Autotalo on Tengbomin taloarkkitehtipalvelun piirissä oleva maamerkkirakennus. Julkisivuun kiinnitetyt vuokralaisten valomainokset on kaikki toteutettu samalla fontilla ja koolla.

”Yhtenäinen typografia on pitänyt rakennuksen ilmeen eheänä jo kymmenen vuotta. Vuokralaisten vaihtuessa uudet valomainokset ja niiden sijainnit tulevat meille hyväksyttäväksi. Me viemme toteutetut ratkaisut ajantasapiirustuksiin, jolloin julkisivun tilanne on aina kaikilla tiedossa”, Marcus kertoo.

Helsingin Autotalon toimistorakennus valokuvattuna illalla.
Helsingin Autotalo. Kuva: Kuvatoimisto Kuvio Oy, Anders Portman

Pitkänsillanranta 3 – julkisivun opastava rooli

Hakaniemessä sijaitsevan Pitkänsillanranta 3:n perusparannuksessa on huomioitu julkisivun opastava rooli. Kiinteistön katolle sekä pääsisäänkäynnille on suunniteltu asennettavaksi rakennuksen osoite valokirjaimina.

”Osoite identifioi rakennuksen ja opastaa perille. Se on osa kiinteistön brändi-ilmettä ja tarinaa, joka on suunniteltu näkymään myös ikkunateippauksissa ja aulatiloissa”, Sophie kertoo.

Visualisointi Pitkänsillanranta 3 toimistorakennuksen julkisivusta. Visualisointi perustuu valokuvaan, johon on lisätty valomainoksia.
Havainnekuva Pitkänsillanranta 3-toimistorakennuksen julkisivusta suunniteltujen valomainoksien kanssa. Valomainokset on lisätty kuvaan kuvankäsittelyohjelmalla. Kuva: Tengbom

Mitä hyötyjä julkisivun hallinta tuo kiinteistölle?

”Onnistunut julkisivu nostaa kiinteistön arvoa, kohentaa kaupunkikuvaa ja kertoo rakennuksen toiminnoista. Lisäksi hyvä valaistus parantaa turvallisuuden tunnetta, auttaa ihmisiä orientoitumaan ja ohjaa pääsisäänkäynnille”, Sophie summaa.

Myös yksittäisellä tunnuksella voi olla valtava voima.

”Autotalokorttelin katolla vuosikymmeniä pyörinyt Mersun logo on kaikille tuttu. Tällainen yksittäinen elementti oikein sijoitettuna voi antaa koko rakennukselle maamerkin roolin”, Marcus sanoo.

”Ja varmasti yksi Helsingin ikonisimpia julkisivuelementtejä on Stockan kello. Pääsisäänkäynnin katoksesta riippuva brändätty kello on kaikkien tuntema kohtauspaikka. Kannattaakin aina miettiä, miten vahva merkitys yksittäiselle elementille voi vuosien saatossa muodostua”, Sophie jatkaa.

Lähestyykö remontti – julkisivuasiat ajoissa mukaan

Kun kiinteistön remontti lähestyy, on oikea hetki ottaa julkisivu tarkasteluun. Julkisivu kannattaa kytkeä osaksi peruskorjauksen suunnittelua heti alusta alkaen. Tengbomin asiantuntijat auttavat suunnittelemaan ja hallitsemaan julkisivua kiinteistön koko elinkaaren ajan.

Kuvat: Kuvatoimisto Kuvio Oy sekä Tengbom