Kouvolan Rail Road Terminal (RRT) kaavarunko
Rahti-liikenteen solmukohta
Kansainvälinen logistiikka- ja terminaalialue RRT on Kouvolan logistiikan kärkihanke, jonka myötä Kouvolasta muodostuu merkittävä rahtiliikenteen solmukohta Euroopan ja Aasian välille. Kouvolan Rail Road Terminal on määritelty EU:n asetuksessa Suomen ainoaksi sisämaan ja TEN-T-ydinverkon RailRoad-terminaaliksi. Tengbom toimi infrasuunnittelusta vastanneen Destia Oy:n alikonsulttina.
Hankkeen tavoitteena on alueen olemassa olevan teollisuus- ja logistiikka-alueen kehittäminen sekä muodostaa Kouvolasta merkittävä kansainvälinen rahtiliikenteen keskus. Alueelle laadittiin kaavarunko asemakaavoituksen pohjaksi.
Työn suurin haaste oli sen laajuus ja ainutlaatuisuus – vastaavankokoista terminaalia ei ole rakennettu Eurooppaan.
Kuivan maan satamaan sujuvaa logistiikkaa
Työssä suunniteltiin valtakunnallisesti merkittävä rautatie- ja maantieterminaali sekä logistiikka-alue Euroopan ja Aasian välisiä rautatiekuljetuksia varten sekä niihin liittyvä teollisuusalue toimintaan kytkeytyvälle pienteollisuudelle. Alueelle muodostettiin tehokas ja toimiva intermodaaliterminaali kuljetusmuotoa vaihtaville kuljetuksille. Erinomainen logistinen sijainti päärautatien ja kahden valtatien välisellä alueella sekä olemassa oleva teollisuustoiminta pyrittiin hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla.
Kaavarunko kehittämisen pohjaksi
Suunnittelulla on määritelty kilpailukykyinen konsepti ja varmistettu konseptin tekninen ja taloudellinen toteutettavuus infran yleissuunnitelmalla ja kaavarungolla. Kaavarungolla on suunniteltu RRT-alueen kytkeytyminen ympäröivään kaupunkirakenteeseen, määritelty alueen sisäiset maankäyttömuodot ja niiden väliset suhteet.
Suunnitelmalla edistetään valtakunnallisten ja kansainvälisten kuljetusketjujen toimivuutta ja sen vaiheittain toteuttaminen mahdollistaa yhdyskuntataloudellisesti järkevän ja tonttikysyntää vastaavan alueen kehittämisen.